Har du ett företag i Haga som vill synas?
Här i Haga finns det idag ett stort utbud av butiker, caféer och andra företag som blomstrar. Men det finns även nya företag som kanske inte syns lika mycket som de borde och förtjänar. Därför kommer här några tips på vad man som ny företagare kan göra för att synas lite mer.
Marknadsföringen
Precis som för alla företag så är marknadsföringen A och O för att eventuella kunder ska välja just ert företag. Att sätta upp skyltar utanför och berätta om företaget för sina vänner och bekanta kan hjälpa, men sällan tillräckligt. De flesta företagen finns idag även på internet, både med egen hemsida och på Facebook för att nå ut till så många kunder som möjligt. Att ha en hemsida för sitt företag ska man inte underskatta då detta ger företaget chansen att synas på fler ställen än bara på gatan som det ligger på. Viktigt här är att hemsidan är professionell och väl utförd för att eventuella kunder ska bli intresserade av att komma till just er. Som tur är så behöver man inte vara något geni på att bygga hemsidor själv då det finns många företag som arbetar just med detta. Ett exempel på ett sånt företag är detta mediaföretaget som både erbjuder hjälp med att bygga hemsidan samt att få just er hemsida att rankas högre på Google. Detta är kanske inget man tänker över när man skaffar en hemsida, men att rankas högre på Google gör så att ännu fler kan ta del av er information och allt som ni väljer att lägga upp på hemsidan.En annan viktig punkt vad gäller marknadsföringen för just ert företag är att komma ihåg att marknadsföringen aldrig ska sluta. Har ni fått fler kunder tack vare exempelvis olika erbjudanden eller liknande så vet ni genom detta vad som fungerar och vad ni ska fortsätta med.
Tjänster och sortiment
När man planerar eller redan har öppnat ett nytt företag så kan det vara bra att se till så att det du säljer, vare sig det är tjänster eller produkter, faktiskt är efterfrågat i området som företaget ska ligga i. Har man redan bestämt vad man ska erbjuda så gäller det alltså att se till så att detta är något som kommer sälja i det valda området. Alternativt att man utökar sitt sortiment så att det bättre passar omgivningen vilket ökar chanserna att lyckas. Dessutom är det viktigt att lyssna på sina kunder, finns det kanske något som de saknar? Detta kan få kunder att återvända och även sprida ett gott ord om er. Är man exempelvis ett café som inte erbjuder laktosfria alternativ så förlorar man en stor kundkrets om man inte lyssnar efter behoven.